Gemiddelde conversie van webwinkels. Welk conversieniveau kan als goed worden beschouwd?

Binnen 24 uur kwamen 100 mensen naar uw site. 1 van hen heeft gekocht wat u aanbiedt. Dit betekent dat het conversiepercentage van uw website 1% is. Op het eerste gezicht is alles eenvoudig en duidelijk.

Wat als ik je vertelde dat goede bekering in de natuur niet bestaat? Wat als ik laat zien dat een hoge conversie soms slecht is? En dat de conversie van uw site voor 80% afhankelijk is van één ding dat helemaal niets met de site te maken heeft?

Geloof je mij niet? Lees dan hieronder goed door.

Websiteconversie is de verhouding tussen het totale aantal websitebezoekers en het aantal bezoekers dat de doelactie heeft voltooid.

Een gerichte actie is wat u wilt dat uw websitebezoekers doen. Denk hierbij aan het plaatsen van een bestelling, het abonneren op een nieuwsbrief of het klikken op een reclamebanner.

Stel dat uw doelactie het plaatsen van een bestelling is. Gedurende de dag ontving u 3 bestellingen van de site. Yandex Metrica (of een andere bezoekersteller) laat zien dat u die dag 2.347 mensen op uw site had.

Dit betekent dat we 3 moeten delen door 2347 en het resultaat vervolgens met 100 moeten vermenigvuldigen. In dit voorbeeld is de conversie 0,12%.

Is het veel of weinig? Is dit een goede conversie of een slechte? Maar dit is onbekend. Feit is dat het concept van ‘goede bekering’ helemaal niet bestaat.

Hoeveel kost een goede websiteconversie?

Webmasters en internetmarketeers meten vaak graag hun conversies - wie heeft er meer? Ik zou een gemiddelde conversie van 7% hebben. En ik heb 20%. En bij mij komt het nooit onder de 300%...

Hoe zou een goede websiteconversie er eigenlijk uit moeten zien? en op welk punt is het tijd om “de noodklok te luiden” en de site volledig opnieuw te maken?

Laten we twee voorbeeldsites bekijken. De eerste site levert ons een conversie van 7% op, maar de tweede site levert ons slechts een conversie van 1% op. Betekent dit dat de tweede site zeven keer erger is? Kijk naar de onderstaande tabel.

Zoals u kunt zien, levert de eerste site ons 41.300 roebel op. per dag. Terwijl de tweede 87.000 roebel is. inkomen per dag. Dit is een leuke wiskunde. De conversie is 7 keer lager en het inkomen is 2 keer hoger.

Als we verder gaan met onze tabel, krijgen we het volgende.

Zo blijkt dat een conversie van 1% beter is dan een conversie van 7%. En luister nooit naar degenen die opscheppen over hun ‘bekeringen’ en geloof ze ook nooit. Dit is helemaal geen indicator.

Als je wilt, doe ik nu de omgekeerde truc, en het blijkt dat het 87 roebel is. het inkomen van 1 sitebezoeker is slechter dan 41,3 roebel. inkomsten uit 1 bezoeker? Let dan goed op.

Een indicator die belangrijker is dan conversie

Het inkomen per sitebezoeker is het eerste hoofdcijfer dat we moeten bijhouden. Het tweede hoofdcijfer is hoeveel geld het ons kost om één bezoeker naar de site te trekken. En uit deze twee indicatoren berekenen we de belangrijkste prestatie-indicator.

Deze indicator wordt genoemd ROI(Rendement op investering) - “Rendement op investering”.

ROI laat zien hoeveel geld we verdienen met onze investeringen. Als we 1 roebel in advertenties hebben geïnvesteerd en ook 1 roebel hebben verdiend, dan is de ROI 100% (we hebben onze investering 100% terugverdiend, maar hebben er niets bovenop verdiend).

En als we 1 roebel hebben geïnvesteerd en 2 roebel hebben verdiend, dan is onze ROI 200% (we hebben een roebel geïnvesteerd, teruggegeven en daarbovenop nog een roebel verdiend).

Laten we voor de duidelijkheid onze twee locaties nogmaals in een tabel bekijken.

Laten we zeggen dat we bezoekers naar de site trekken met behulp van . En voor elke klik op onze advertentie (voor elke sitebezoeker) betalen we 10 roebel. op de eerste site, en 77r. op de tweede locatie.

Dienovereenkomstig bedraagt ​​onze ROI voor de eerste site 413%, en voor de tweede site slechts 112%. Daarom hebben we vanaf de tweede site een zeer lage winst per bezoeker (ondanks de hogere inkomsten). Voor de eerste site bedraagt ​​de winst per bezoeker 31,3 roebel. En de tweede site heeft slechts 10 roebel. winst van één bezoeker.

Natuurlijk zijn al deze wiskunde en analyses goed. Maar uiteindelijk moet je toch gewoon streven naar de maximale conversieverhoging? Maar dat klopt niet.

Mensen komen vaak naar mij toe voor advies en beginnen het gesprek door te zeggen dat hun websiteconversiepercentage 60% of hoger is. Gezien het feit dat de gemiddelde website nooit meer dan 1-5% converteert, is dit werkelijk indrukwekkend.

Maar ik vertel ze dat dit slecht is. Ja, een websiteconversiepercentage van 60% is gewoonweg verschrikkelijk. En elke keer in zo’n situatie blijkt ik gelijk te hebben.

Laat me voor de laatste keer "abracadabra" doen, en onze winst is 10 roebel. per bezoeker zal beter zijn dan een winst van 31,3 roebel. van de bezoeker.

Wanneer hoge conversie slecht is

Er is maar één reden waarom het conversiepercentage van uw (of een andere) site 20 tot 30 keer hoger kan zijn dan dat van andere. En deze reden is zeer, zeer populair en gericht verkeer. Laat me uitleggen wat dit betekent.

Laten we zeggen dat we ons bezighouden met het tinten van autoruiten. Bovendien is onze film buitenlands en van hoge kwaliteit. De prijs is hoger dan die van Russische tegenhangers, maar gaat 3 keer langer mee en ziet er beter uit.

  • Automobilisten (meestal iedereen)
  • Automobilisten die zichzelf al willen tinten
  • Automobilisten die willen tinten met een buitenlandse film

Als we onze advertenties richten op de eerste groep potentiële klanten (“Automobilisten in het algemeen”), zullen we een groot aantal bezoekers op de site ontvangen. Maar de conversie zal altijd erg laag zijn. Simpelweg omdat deze mensen geen minuut nadachten voordat ze onze advertentie voor het eerst zagen.

Ja, misschien zijn ze geïnteresseerd, ga naar onze website en bekijk de prijslijst. Maar slechts diezelfde 1-3% zal echte klanten worden.

Maar als we alleen reclame laten zien aan de derde groep potentiële klanten (“ze willen al verven kopen en het is buitenlands”), dan zal de conversie van onze website een “prachtige” 20-30% laten zien. Maar zulke bezoekers zullen er maar heel weinig zijn.

Dit is zeer, zeer populair en doelgericht verkeer. Het probleem is dat dergelijk verkeer altijd heel erg klein is. En als iemand mij vertelt over zijn verbluffende conversies, heb ik altijd maar één oordeel: niet genoeg verkeer. En ik krijg altijd gelijk.

Laten we nog eens naar het bord met onze twee locaties kijken.

Dus door alleen zeer gericht verkeer aan te trekken en een enorme conversie te realiseren (wat ons een hoge winst per bezoeker oplevert), eindigen we met een zeer lage winst per maand. Omdat er altijd heel weinig gerichte bezoekers zijn.

We moeten in staat zijn een zeer grote massa koud verkeer aan te trekken en hen ‘koud’ te verkopen. Meer over warm/koud verkeer lees je in het artikel.

En aangezien we het hebben over wat de conversie beïnvloedt, laten we eens kijken naar andere factoren.

5 snelle manieren om de websiteconversie te verhogen

We hebben hierboven al ontdekt dat de kwaliteit van het verkeer de grootste impact heeft op de conversie. Dat wil zeggen, dit is iets dat in wezen niets met de site zelf te maken heeft. Als u uw conversiecijfers wilt verhogen, ruim dan uw verkeer op.

Maar er zijn andere, eenvoudigere manieren die uw conversiepercentage sowieso hoger kunnen maken.

#1 - Eén pagina in plaats van een website

De eerste en gemakkelijkste manier om het conversiepercentage te verhogen is door alle elementen van de site te verwijderen die de aandacht van de bezoeker afleiden van de doelactie. Dat wil zeggen dat we het volledige menu moeten verwijderen, alle links naar andere delen van de site en alles dat geen verband houdt met uw aanbod.

Als gevolg hiervan krijgen we in plaats van een website . Dit is een site van één pagina, met als doel de doelactie uit het maximale aantal bezoekers te 'persen'. Bijna altijd is het conversiepercentage van een landingspagina hoger dan dat van een reguliere website met meerdere pagina’s.

#2 - Speciale aanbieding

Vaak begrijpen bezoekers van uw website volledig dat ze het product of de dienst nodig hebben die u hen aanbiedt. En ze zullen ze kopen. Maar nu niet. Ze zullen het nemen van de definitieve beslissing uitstellen tot later, en uiteindelijk zullen ze u en uw site vergeten.

Om dit te voorkomen, moet je ze een aanbod doen dat ze niet kunnen weigeren. In het dagelijks leven wordt dit een ‘promotie’ genoemd, en in de wereld van internetmarketing een ‘aanbod’.

Hier zijn enkele voorbeeldaanbiedingen waar u gebruik van kunt maken:

  • Bijzonder gunstige prijs (korting)
  • Cadeau/bonus bij bestelling nu;
  • 2 voor de prijs van 1;
  • Bijzondere voorwaarden (levering, garanties, etc.)

Het belangrijkste is dat uw bezoeker begrijpt dat als hij nu niet bestelt, hij deze bijzonder voordelige aanbieding verliest.

#3 - Tijdslimiet

Deze techniek gaat altijd samen met een aanbieding. Als een bijzonder voordelige aanbieding geen tijdslimiet heeft, is er sprake van een gewone aanbieding en niet van een speciale aanbieding.

Om uw tijdslimietaanbieding zo effectief mogelijk te maken, stelt u een timer in die de tijd tot het einde van de promotie aftelt.

Zorg er bovendien voor dat u uitlegt waarom u plotseling zo “genereus” werd en kortingen en geschenken begon te geven. Anders kan de bezoeker denken dat hij uw product niet voor de normale prijs koopt, omdat het van lage kwaliteit is en u daarom korting geeft.

Of je hele korting is één complete “nep”. En je hebt eerst de prijs met 20% verhoogd en vervolgens een korting van 15% gegeven. Je weet nooit wat mensen zouden kunnen denken.

Zorg er daarom voor dat u de reden voor de actie uitlegt:

  • Nationale feestdag;
  • Bedrijfsverjaardag;
  • Liquidatie van oude voorraden;
  • "Zwarte Vrijdag";

Zelfs een slechte uitleg is beter dan geen uitleg.

#4 – Oproep tot actie

Een klassieke techniek waarmee u de conversie naar de doelactie onmiddellijk en sterk kunt verhogen. Vraag uw bezoekers gewoon om te doen wat u wilt dat ze doen.

  • Plaats nu uw bestelling;
  • Klik op onderstaande knop om uw bestelling te plaatsen;
  • Bel ons op dit nummer voor meer informatie;

Mensen op internet hebben een zeer verspreide aandachtsspanne en daarom moeten ze duidelijke instructies krijgen over wat ze moeten doen en waarom. Ja, trouwens, ‘waarom’ is ook erg belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat de kans veel groter is dat mensen een gerichte actie uitvoeren (bellen, klikken, een formulier invullen) als je hen uitlegt waarom ze dat moeten doen.

#5 - Correct startscherm van de site

Een andere krachtige manier om de websiteconversie onmiddellijk te verhogen, is door alle belangrijke informatie op het eerste scherm te plaatsen. Dat wil zeggen dat er een uitleg moet zijn van wat u verkoopt, een aanbieding, een tijdslimiet en een oproep tot actie.

Dat wil zeggen dat we ervoor moeten zorgen dat de bezoeker direct vanaf het eerste scherm alle benodigde informatie ontvangt, zonder naar beneden te scrollen op uw site. Omdat de meeste mensen niet eens bij het tweede scherm komen.

Voor meer informatie hierover, zie het artikel “Landingsstructuur van 9 blokken verkopen.”

Cv

Zo blijkt dat conversie niet slecht kan zijn. En ze kan tegelijkertijd goed en slecht zijn. Het belangrijkste is om je niet te concentreren op tussenliggende indicatoren, maar op de belangrijkste.

En laten we alles wat hierboven is gezegd samenvatten, zodat het beter wordt begrepen.

  • Websiteconversie is de verhouding tussen het aantal bezoekers van uw website en het aantal bezoekers dat de doelactie heeft uitgevoerd;
  • Websiteconversie is een tussenindicator. Soms kan een conversie van 1% meer geld opleveren dan een conversie van 7%. Het hangt af van de gemiddelde cheque;
  • De belangrijkste statistiek voor uw website is ROI. Het laat zien hoeveel geld u heeft verdiend bovenop uw advertentie-investering;
  • In de regel geeft een te hoog conversiepercentage van een site aan dat alleen een zeer populair en doelgericht publiek de site bereikt. En er zijn altijd maar heel weinig van zulke mensen, wat betekent dat je een aanzienlijk deel van je winst verliest omdat je niet meewerkt;
  • 5 snelle manieren om de conversie te verhogen zijn: 1. Maak een landingspagina in plaats van een website met meerdere pagina's; 2. Doe een bod; 3. Stel een tijdslimiet in; 4. Zorg voor een call-to-action; 5. Plaats al deze elementen op het eerste scherm van de site.

Ik hoop dat deze instructie nuttig voor je was. Bewaar het in uw favorieten om het niet kwijt te raken, en deel het met uw vrienden. Vergeet niet mijn boek te downloaden. Daar laat ik je de snelste weg zien van nul naar de eerste miljoen op internet (een samenvatting uit persoonlijke ervaring van meer dan 10 jaar =)

Tot snel!

De jouwe Dmitry Novoselov

Veel marketeers vragen zich af: “Wat is een goed conversiepercentage voor mijn landingspagina?” Maar het antwoord is niet zo eenvoudig.

Conversiepercentages zijn afhankelijk van vele factoren, waaronder uw branche, aanbiedingsfuncties en marketingstrategie. Hotelboekingen in de reisbranche zijn een vorm van conversie die significant verschilt van leads in de zorgsector. Daarom kunt u uw prestaties alleen binnen uw eigen werkterrein evalueren.

Om deze taak eenvoudiger te maken, heeft Unbounce een rapport opgesteld met gegevens over gemiddelden en trends in verschillende industrieën. Om dit te doen, analyseerden ze de prestaties van duizenden landingspagina’s in elke categorie.

Met deze informatie kunt u eenvoudig bepalen of uw prestaties ‘goed’ of ‘slecht’ zijn. Ook hieronder vindt u aanbevelingen van toonaangevende experts.

Industrieën

Als onderdeel van het eerste rapport besloot Unbounce zich te concentreren op de 10 populairste industrieën. Ze worden online vertegenwoordigd door ruim 2.500 merken en marketingbureaus.

Unbounce analyseerde het gedrag van 74.551.421 bezoekers op 64.284 landingspagina’s. Als gevolg hiervan bleek de zakelijke dienstverlening de grootste sector te zijn (26,5%), gevolgd door sectoren als de gezondheidszorg (12,8%), onroerend goed (11,28%), bedrijfsadvies (10,1%), kredietverlening (9,71%), hogere onderwijs (8,16%), woningverbetering (7,16%), recht (5,45%), toerisme (4,77%) en ontwikkeling van vaardigheden (4,06%).

De conversiepercentages voor de vermelde industrieën waren als volgt:

Het is vermeldenswaard dat bedrijven een verscheidenheid aan teksten op landingspagina's, strategieën voor het genereren van verkeer en aanbiedingen gebruiken. Dit is de reden waarom de gemiddelde conversiepercentages aanzienlijk variëren tussen bedrijfstakken.

De meest succesvolle sectoren in het genereren van leads waren toerisme, kredietverlening, bedrijfsadvies en geavanceerde training. Het gemiddelde conversiepercentage voor hen bedraagt ​​meer dan 12%. Maar voor de vastgoedsector, het hoger onderwijs en de gezondheidszorg kan een conversie boven de 6% als uitstekend worden beschouwd.

Na analyse van de indicatoren van verschillende industrieën hebben experts de volgende patronen geïdentificeerd:

  • Zes van de tien sectoren (onroerendgoed, bedrijfsadvies, kredietverlening, gezondheidszorg, woningverbetering en wetgeving) hebben hogere conversiepercentages wanneer de tekst zo eenvoudig mogelijk is geschreven en zelfs voor schoolkinderen begrijpelijk is.
  • Voor de meeste sectoren (toerisme, onroerend goed, zakelijke dienstverlening, bedrijfsadvies, kredietverlening, gezondheidszorg, woningverbetering) is het beter om korte teksten te gebruiken; de conversiepercentages zijn voor hen hoger;
  • Het gebruik van woorden die vertrouwen opbouwen, kan de conversiepercentages in de reis- en zakelijke dienstverlening helpen verhogen, maar deze bij kredietverlening verlagen.
  • Het oproepen van angst bij het kopiëren van landingspagina’s leidt in de meeste sectoren tot lagere conversiepercentages, met uitzondering van de bedrijfsadvisering.

Unbounce heeft de prestaties van elke sector gedetailleerd bekeken en daarbij de volgende aspecten benadrukt:

  1. Informatie over paginaconversie binnen de branche.
  2. Gegevens over verschillende aspecten van paginatekst die van invloed zijn op de conversiepercentages.

Hieronder vindt u gegevens voor elk van de tien hierboven genoemde sectoren.

1. Toerisme

  • Onder het gemiddelde – 2,1%
  • Gemiddeld – 5,0%
  • Zeer goed – 11,6%
  • Beste – 19,7%

45,6% van de marketeers in deze branche heeft minstens één pagina met een conversiepercentage van minder dan 2,1%. Als uw pagina een conversiepercentage van meer dan 19,7% heeft, ligt u voor op 90% van uw concurrenten.

  • In deze branche heeft de toegankelijkheid van tekst voor begrip geen significante invloed op de conversie, maar het is nog steeds beter om eenvoudige en begrijpelijke teksten op landingspagina's te gebruiken.
  • Korte landingspagina's converteren beter in deze branche. Probeer kort en to the point te schrijven.
  • Wees positief. Als zelfs 1% van de tekst een gevoel van angst of woede oproept (beperkt, geld, eindeloos, heet, uitdaging), riskeer je tot 25% van de conversies te verliezen.
  • Gebruik vertrouwenwekkende woorden (genieten, ideaal, beste, begeleiden, redden). 7 tot 10% is voldoende om de conversiepercentages met 20% te verhogen.

2. Onroerend goed

Conversiepercentages binnen de sector:
  • Onder het gemiddelde – 1,3%
  • Gemiddeld – 2,9%
  • Zeer goed – 5,3%
  • Beste – 8,7%

41,6% van de marketeers in deze branche heeft minstens één pagina met een conversiepercentage van minder dan 1,3%. Als uw pagina een conversiepercentage van meer dan 8,7% heeft, ligt u 90% voor op uw concurrenten.

  • Voor teksten geschreven op het niveau van het 6e leerjaar zijn de conversiepercentages bijna twee keer zo hoog als voor teksten op universitair niveau. Gebruik toegankelijke taal.
  • Wees kort. Lange landingspagina’s hebben 33% lagere conversiepercentages dan korte landingspagina’s.
  • Minder negativiteit. Als meer dan de helft van je tekst angst oproept (hoogste, probleem, risico, moeilijk, hypotheek), kan dit je conversiepercentage schaden.

3. Zakelijk advies

Conversiepercentages binnen de sector:
  • Onder het gemiddelde – 1,8%
  • Gemiddeld – 5,0%
  • Zeer goed – 12,1%
  • Beste – 21,7%

37,3% van de marketeers in deze branche heeft minstens één pagina met een conversiepercentage van minder dan 1,8%. Als uw pagina een conversiepercentage van meer dan 21,7% heeft, ligt u voor op 90% van uw concurrenten.

  • Teksten geschreven op het niveau van groep 7 en lager converteren veel beter.
  • Als u meer dan 1,5% van de tekst gebruikt om een ​​gevoel van anticipatie te creëren (voorspellen, haalbaar, bereiken, overtreffen, verschillen), kunt u de conversiepercentages met wel 25% verlagen.
  • Let op de lengte van de tekst. Voor elke extra 250 woorden op een pagina riskeert u 20% minder conversies te krijgen.
  • Het gebruik van woorden die gevoelens van vijandigheid oproepen (schuld, bedrog, vernietiging, rampspoed, schending) kan bekeringen schaden.

4. Zakelijke dienstverlening

Conversiepercentages binnen de sector:
  • Beneden het gemiddelde – 1,4%
  • Gemiddeld – 3,5%
  • Zeer goed – 7,2%
  • Beste – 13,0%

36,6% van de marketeers in deze branche heeft minstens één pagina met een conversiepercentage van minder dan 1,4%. Als uw pagina een conversiepercentage van meer dan 13,0% heeft, ligt u voor op 90% van uw concurrenten.

  • Wees zo kort mogelijk. Pagina’s met minder dan 100 woorden converteren 50% beter dan pagina’s met meer dan 500 woorden.
  • In deze branche heeft de complexiteit van taal en het ontwaken van verschillende talen weinig invloed op de conversiepercentages.
  • De enige uitzondering is het gevoel van vertrouwen. Als meer dan 8% van de tekst het vertrouwen van de lezer wekt (management, systeem, inhoud, echt, beleid), kunt u uw conversiepercentages verhogen.

5. Leningen

Conversiepercentages binnen de sector:
  • Onder het gemiddelde – 2,0%
  • Gemiddeld – 5,6%
  • Zeer goed – 11,0%
  • Beste – 17,9%

43,8% van de marketeers in deze branche heeft minstens één pagina met een conversiepercentage van minder dan 2,0%. Als uw pagina een conversiepercentage van meer dan 17,9% heeft, ligt u voor op 90% van uw concurrenten.

  • Vereenvoudig de pagina zoveel mogelijk. Teksten geschreven op het niveau van groep 8 en lager hebben 5%-30% hogere conversiepercentages.
  • Gebruik niet meer dan 400 woorden. En als uw tekst minder dan 100 woorden bedraagt, kunt u uw prestatie verdubbelen.
  • Besteed niet meer dan 3% van de tekst aan woorden die het vertrouwen versterken (vertrouwen, persoonlijk, economie, advies, recht). Als u deze limieten overschrijdt, kunt u tot 10% van de conversies verliezen.
  • Woorden die onbewust angst oproepen (hypotheek, volmacht, faillissement, insolventie, overheid) verlagen de conversieratio’s. Als ze meer dan 0,25% van de tekst uitmaken, kunt u tot 15% van de conversies verliezen.

6. Gezondheidszorg

Conversiepercentages binnen de sector:
  • Beneden het gemiddelde – 1,4%
  • Gemiddeld – 2,9%
  • Zeer goed – 5,8%
  • Beste – 9,3%

45,0% van de marketeers in deze branche heeft minstens één pagina met een conversiepercentage van minder dan 1,4%. Als uw pagina een conversiepercentage van meer dan 9,3% heeft, ligt u voor op 90% van uw concurrenten.

  • Tekstcomplexiteit heeft geen significante invloed op de conversiepercentages in deze branche.
  • Wees kort. Pagina's met meer dan 750 woorden converteren 30% minder bezoekers dan pagina's met 500 woorden.
  • Elk percentage tekst dat angst veroorzaakt (pijn, verlies, letsel, behandeling, operatie) kan de conversie met maximaal 10% verminderen.

7. Hoger onderwijs

Conversiepercentages binnen de sector:
  • Onder het gemiddelde – 1,1%
  • Gemiddeld – 2,6%
  • Zeer goed – 5,3%
  • Beste – 9,3%

42,1% van de marketeers in deze branche heeft minstens één pagina met een conversiepercentage van minder dan 1,1%. Als uw pagina een conversiepercentage van meer dan 9,3% heeft, ligt u voor op 90% van uw concurrenten.

  • Het hoger onderwijs is de enige sector waar teksten op universitair niveau en in de zevende klas even effectief zijn.
  • Gemiddeld hebben teksten van minder dan 125 woorden een 15% hoger conversiepercentage. Tegelijkertijd, als u pagina's met teksten van 250 woorden en 750 woorden vergelijkt, zijn de conversiepercentages daarvoor ongeveer gelijk.
  • Gebruik minimaal 5% van uw tekst om een ​​gevoel van vreugde te creëren (succesvol, verbeteren, ontvangen, wetenschap, prestatie) om de conversies te verhogen.

8. Verbetering van het huis

Conversiepercentages binnen de sector:
  • Beneden het gemiddelde – 1,4%
  • Gemiddeld – 3,3%
  • Zeer goed – 6,9%
  • Beste – 11,7%

45,1% van de marketeers in deze branche heeft minstens één pagina met een conversiepercentage van minder dan 1,4%. Als uw pagina een conversiepercentage van meer dan 11,7% heeft, ligt u voor op 90% van uw concurrenten.

  • Het gebruik van feelgood-woorden (veilig, vriendelijk, schoon, ideaal, veilig) kan de conversies schaden. Het is beter om niet meer dan 1% van dergelijke uitdrukkingen te gebruiken.
  • Vermijd agressieve woorden (geld, beperkt, duurzaam, schade, schadelijk).
  • Gebruik geen woorden om een ​​gevoel van verwachting of overtuiging te creëren (tijd, geld, opzet, efficiëntie, beloning). Pagina's met 2% vergelijkbare woorden hebben de helft van het conversiepercentage van pagina's zonder deze woorden.
  • Wees zo kort mogelijk. Teksten met 100 woorden converteren 30% beter dan teksten met 250 woorden.

9. Jurisprudentie

Conversiepercentages binnen de sector:
  • Beneden het gemiddelde – 1,4%
  • Gemiddeld – 3,3%
  • Zeer goed – 7,1%
  • Beste – 11,2%

39,7% van de marketeers in deze branche heeft minstens één pagina met een conversiepercentage van minder dan 1,4%. Als uw pagina een conversiepercentage van meer dan 11,2% heeft, ligt u voor op 90% van uw concurrenten.

  • In deze sector heeft taalcomplexiteit geen invloed op de conversieratio's.
  • Het is beter om ongeveer 250 woorden in uw tekst te gebruiken om betere resultaten te krijgen.
  • Het gebruik van 5% – 10% positieve woorden zal de conversieratio’s helpen verhogen (ervaren, expert, pleitbezorger, eerlijk, informatief). Overdrijf het echter niet.
  • Slechts niet meer dan 1% van de woorden die angst veroorzaken (zaak, crimineel, echtscheiding, schade, ongeval) zal de conversie niet schaden. Het frequentere gebruik ervan kan de tarieven met wel 15% verlagen.

10. Geavanceerde training

Conversiepercentages binnen de sector:
  • Onder het gemiddelde – 2,5%
  • Gemiddeld – 6,1%
  • Zeer goed – 11,8%
  • Beste – 18,4%

47,9% van de marketeers in deze branche heeft minstens één pagina met een conversiepercentage van minder dan 2,5%. Als uw pagina een conversiepercentage van meer dan 18,4% heeft, ligt u voor op 90% van uw concurrenten.

  • Vereenvoudig de tekst zoveel mogelijk. Maar wees niet bang om termen te gebruiken waar nodig.
  • De hoogste conversiepercentages gelden voor teksten tussen 300 en 400 woorden.
  • Vermijd overmatig gebruik van positieve woorden (carrière, informatie, leren, professioneel, kennis). Zelfs 5% van deze termen kan uw conversiepercentages halveren.
  • Hoe minder woorden vreugde oproepen (ontwikkeling, succes, inkomen, vertrouwen, ideaal), hoe beter. Zelfs 1,5% van dergelijke woorden kan leiden tot een conversiereductie tot wel 40%.
  • Bovendien kan het opnemen van zelfs maar 0,5% van de woorden die zijn ontworpen om een ​​gevoel van verwondering op te roepen (geweldig, uniek, kunst, beloning, succesvol) de conversieratio's met wel 40% verlagen.

Gebruik deze gegevens om een ​​algemene beoordeling te maken van de stand van zaken in verschillende sectoren. Maar vergeet niet dat uw bedrijf, uw marketing uniek is, uw landingspagina uniek is. Dus wat gemiddeld voor uw branche werkt, werkt mogelijk niet voor u. Zorg ervoor dat u alle hypothesen test om uw conversiepercentages zo effectief mogelijk te optimaliseren.

We hebben een nieuw boek uitgebracht, Social Media Content Marketing: hoe u in de hoofden van uw volgers kunt kruipen en ze verliefd kunt maken op uw merk.

Abonneren


Meer video's op ons kanaal - leer internetmarketing met SEMANTICA

Laten we het uitleggen met een eenvoudig voorbeeld. Stel je voor dat je een winkel hebt geopend en daarvoor een ruimte in het centrum hebt gehuurd. En om te begrijpen hoe succesvol uw bedrijf is, heeft u besloten het uit te rusten met geheime apparatuur.

Eerst– dit is een camera bij de ingang en een sensor op de deur die automatisch het aantal bezoekers per dag telt (stel je voor dat verkopers helemaal niet of een onbeduidend aantal keren naar buiten komen). De rekening wordt zowel voor een bepaalde periode als voor het totaalbedrag gedurende het bestaan ​​van de winkel bewaard.

Seconde- dit is een klein loket bij de kassa zelf. Zodra de cheque is verwerkt en de betaling is ontvangen, stijgt ook het aantal aankopen met één.

Vervolgens deel je aan het einde van een bepaalde periode het ene getal door het andere en bepaal je daarmee hoe geïnteresseerd mensen zijn in jouw producten.

Wat gaat er schuil achter de term ‘bekering’

Om de indicator te berekenen, moet u het totale aantal weergaven kennen en de beoogde actieteller instellen. U bepaalt zelf wat uw doelactie is. Dit kan een aankoop zijn, een artikel aan de winkelwagen toevoegen, bellen of persoonlijke informatie verstrekken.

Waarom u deze indicator moet kennen

Het verhogen van de conversie van uw online winkel- de hoofdtaak van een persoon die betrokken is bij de verkoop. Dit is een zeer belangrijke indicator die laat zien hoe winstgevend uw site is. Als het percentage hoog is, kun je trots op jezelf zijn. Als het te laag is, is het tijd om iets te veranderen.

Anders kunt u tevreden zijn met een tiental kopers, zonder eens te weten dat duizenden potentiële klanten de bron elke dag bezoeken.

Zo bereken je de gemiddelde conversie van een webwinkel

Om dit te doen, deelt u het aantal mensen dat een bestelling heeft geplaatst door het totaal aantal bezoekers. Indicatoren kunnen zowel voor de gehele levensduur van de hulpbron als voor een bepaalde rapportageperiode worden gebruikt. Vermenigvuldig het resulterende getal met honderd procent. De formule ziet er als volgt uit:

Conversie = (Aantal klanten / aantal bezoekers) * 100%

Om deze gegevens te verkrijgen, gebruikt u analysediensten: Yandex.Metrica of Google Analytics. Ze zijn gratis en zonder beperkingen beschikbaar voor elk platform.

Wat wordt beschouwd als een goed conversiepercentage voor een online winkel?

Veel mensen raken van streek als ze een resultaat van een paar procent krijgen. Maar in feite zijn dergelijke indicatoren heel normaal.

Doorgaans variëren de resultaten van 0,5% (voor meubels, muziekinstrumenten en sportartikelen) tot 14% (voor voedselbezorgdiensten).

Manieren om de conversie te verhogen

Ontwerpwijziging

Om uw prestaties weer normaal te maken, is het soms voldoende om de pagina opnieuw te ontwerpen. Focus op moderne trends. Bekijk hoe de populairste online winkels zijn ontworpen. Houd er rekening mee dat de site noodzakelijkerwijs een aankoop moet aanmoedigen en deze niet moet afstoten.

Probeer de winkel kleurrijk en helder te maken. Animatie en sliders zijn welkom. Maar overdrijf het niet, gebruikers houden niet van slechte smaak.

Voeg enkele interessante marketingaanbiedingen toe. Mensen houden van verschillende promoties en kortingen. Nadat ze een groot percentage op het prijskaartje hebben gezien, zullen ze zelfs een product kopen waar ze nog niet eerder naar hebben gekeken. Standaardcadeaus voor aankopen of “1+1=3” werken op dezelfde manier.

Organiseer een promotie en voeg informatie daarover toe op de meest zichtbare plaats, bijvoorbeeld in de kop van de bron.

Verzendbeleid

Gebruikers vinden het geweldig als producten bij hen thuis worden afgeleverd. Dus als u uw artikelen niet aan klanten levert, begin daar dan mee.

Het is ook belangrijk om gratis verzending te hebben bij aankoop boven een bepaald bedrag.

Positieve beoordeling

Houd de reputatie van de site in de gaten. Veel mensen vertrouwen feitelijk op informatie op internet. Als een bron voortdurend ruzie maakt met iemand of klanten bedriegt, zal de conversie aanzienlijk afnemen.

Wees aardig tegen klanten. Probeer alle ruzies en conflicten te verzwijgen, ontevreden klanten tevreden te stellen. Als er door jouw schuld iets vervelends is gebeurd, bied dan een leuk cadeau of korting aan. Praat met hem, bied je excuses aan. Probeer de cliënt niet simpelweg te blokkeren en te verdwijnen, want de waarheid zal nog steeds verborgen zijn.

Maar hier is het de moeite waard om onderscheid te maken tussen gewonde mensen en eenvoudigweg arrogante individuen. Het is beter om op welke manier dan ook van de ontoereikende en onbeschaamde mensen af ​​te komen.

Geweldige foto's

Aanzienlijke toename van de conversie van online winkels Dit wordt bereikt door goede en kwalitatief hoogwaardige foto’s vanuit verschillende hoeken toe te voegen. Hoe meer foto's, hoe groter de kans op een aankoop.

De klant krijgt de kans om het product van alle kanten te bekijken en te beslissen of het hem bevalt wat hij koopt. Afbeeldingen moeten helder, interessant en informatief zijn.

Kwaliteitsteksten

Een simpele productnaam en foto zijn niet voldoende. Huur tekstschrijvers in. Ze moeten productkaarten invullen en tekst schrijven op de hoofdpagina, in het gedeelte 'Over mij' en op andere pagina's.

Een goede tekst moet het volgende bevatten:

  • Voordelen van een product of bedrijf.
  • De technische kenmerken.

Probeer altijd de bedrijfsnaam te vermelden, zodat u namens het individu spreekt en niet namens een naamloze groep. Plaats aan het einde van de tekst een call-to-action.

De koper leest de tekst en ontvangt alle informatie die hij nodig heeft. Vergeet de opsommingen en tussenkopjes niet. Ze vergroten de aantrekkelijkheid van de tekst aanzienlijk en maken deze gestructureerd. Dergelijk materiaal wordt beter waargenomen dan gewone tekst.

Goede recensies

Voeg een blok met productrecensies toe aan uw bron. Om het vertrouwen van klanten in u te vergroten, geeft u hen de kans om zich uit te spreken over alle tekortkomingen en voordelen. Filter de aangeboden inhoud, maar overdrijf niet.

Verkeersbronnen

Houd bij waar nieuwe klanten vandaan komen. Als u voortdurend weergaven ontvangt van VKontakte-advertenties, zal de conversie niet te hoog zijn. Uit interesse wordt op de link geklikt.

Het is een andere zaak als hij doelbewust het verzoek ‘kopen’ typte. Voer daarom SEO uit en optimaliseer de pagina's van uw online winkel voor zoekopdrachten.

Beschikbaarheid van een online adviseur

Voeg zeker een chat toe met een online consultant. Sommige mensen houden er niet van om te bellen, vooral als het probleem klein is. Via internet kunt u veel gemakkelijker uw eigen vraag stellen.

Huur minimaal één of twee mensen in die op elk moment van de dag klaar staan ​​om de koper over het product te vertellen.

Zoek op de site

Zorg ervoor dat u een zoekvak toevoegt en extra filters toevoegt. Hoe meer er zijn, hoe handiger uw site zal worden. Als u bijvoorbeeld kleding verkoopt, voegt u sortering toe op kleur, materiaal, geslacht en prijs. U kunt ook een sectie maken voor promotieartikelen.

Beschikbaarheid van garanties en voordelen

Plaats alle positieve informatie over uw webwinkel op de meest zichtbare plaats. Het moet voordelen, garanties en informatie over de site bevatten, evenals alle nieuwe interessante promoties.

Plaats ook de belangrijkste aspecten in de header. Allereerst zijn dit de geboden garanties.

De prijs is zichtbaar

Verberg de prijs onder geen enkele omstandigheid. Vergeet de verschillende “download prijslijsten” of “check per telefoon”. Plaats deze naast de titel en schrijf deze in groot lettertype.

De koper moet de kosten onmiddellijk zien en begrijpen of hij de aankoop kan betalen.

Optimalisatie van hulpbronnen

Te bereiken normale online winkelconversie, begin met het optimaliseren van de bron. Een pagina die te lang duurt om te laden is een reden om de portal te verlaten en er nooit meer naar terug te keren. Niemand houdt van wachten, zeker niet als er duizenden verschillende winkelketens op internet zijn.

Informatie structureren

Alle informatie op uw website moet kort, bondig en gestructureerd zijn. Niemand zal een tekst van meerdere pagina's lezen waarin vanuit artistiek oogpunt over een product wordt gesproken. Probeer de belangrijkste punten te benadrukken en plaats ze aan het begin.

Annuleer registratie

En tot slot: geen registratie. Dit is al lang een overblijfsel uit het verleden. Geef mensen gemoedsrust om een ​​aankoop te doen zonder een nieuw account aan te maken, waarvan ze het wachtwoord binnen een paar dagen zullen vergeten. Bedenk dat de tijd in de eenentwintigste eeuw al kort is. Kunt u uw bestelling niet snel plaatsen? Dus anderen zullen het geven.

Soms kom ik de vraag tegen: “Honderdduizenden mensen komen naar je site, maar slechts 1-2% koopt.” Kunt u zich voorstellen wat uw groeipotentieel is??? Hier stellen we ons allemaal de talloze schatten van Oom Dagobert voor. Is dit echt waar?

In dit artikel:

  • waarom conversie belangrijk is
  • hoe u de conversie correct kunt berekenen
  • Waar hangt conversie van af?
  • wat is de gemiddelde conversie
  • hoeveel kun je de conversie verhogen

+ 2 schermafbeeldingen van Google Analytics.

Waarom is conversie belangrijk in een webwinkel?

Ik beschouw conversie als een van de vele statistieken. Bijvoorbeeld:

  • verkeersvolume
  • doel “artikel in winkelwagen plaatsen”
  • transactie
  • aantal verzamelde bestellingen
  • aantal retourzendingen

Conversie is niet beter dan andere indicatoren. Als u een van deze verbetert, heeft dit invloed op uw winst. Hierover kunt u meer in detail lezen in het artikel.

Dus waarom is conversie belangrijk? Ik denk niet dat het belangrijk is!

Alles moet verbeterd worden: de kwaliteit en het volume van het verkeer, het gedrag op de site, de conversie, de orderverwerking, de levering, enz.

Hoe bereken je de conversie correct?

Onder internetmarketeers en online retailers in het algemeen leeft de vraag: “Wat is uw conversiepercentage?” Bovendien probeert iedereen het antwoord te vermijden. Waarom?

Meestal beantwoord ik deze vraag meteen en geef ik een nummer. En dan... let op!!! ...je begrijpt niet wat dit betekent. Onbewust vergelijk je mijn figuur met die van jou. En je maakt het nog erger voor jezelf.

Ik heb veel "conversies":

  • conversie in eCommerce Google Analytics-transacties - hierbij wordt geen rekening gehouden met het telefoonnummer, weigeringen en retouren
  • conversie naar bevestigde bestellingen (gegevens van het callcenter) - leveringsweigeringen en retourzendingen worden hier niet in aanmerking genomen
  • boekhoudkundige conversie is eigenlijk de “schoonste” conversie naar voltooide bestellingen.

Welke van deze conversies is correct? Al deze conversies vormen de verkooptrechter van de online winkel. Dit klopt allemaal. Met dit alles moet rekening worden gehouden.


Waar is conversie van afhankelijk?

Het is heel eenvoudig, de conversie is afhankelijk van:

  1. Van verkeer (meer gericht verkeer betekent meer conversie)
  2. Uit het aanbod (beter aanbod - hogere conversie)
  3. Van de site (betere inhoud en meer informatie - meer conversie)

Anders hangt de conversie af van duizenden verschillende factoren die kunnen worden gecombineerd tot één groep ‘aankoopbeslissingsfactoren’.

Wat is de gemiddelde conversie in een webwinkel?

Het mythische cijfer van 1% zweeft al geruime tijd rond op de markt. Dit betekent dat per 100 bezoekers 1 bezoeker een bestelling moet plaatsen.

Uit mijn ervaring: conversie in verschillende niches is heel verschillend. Het is ook afhankelijk van het seizoen. Bij huishoudelijke apparaten bedraagt ​​de conversie van een kleine winkel bijvoorbeeld 1,5% naar 3%, en bij sieraden ongeveer 0,6%. Grote winkels nemen doorgaans genoegen met een conversiepercentage van 0,8-1%.

Focus niet op gemiddelde conversie. Dit is een abstract gemiddeld concept dat vaker kwaad dan voordeel oplevert.

Hoeveel kunt u uw conversie verhogen?

Het is een moeilijke vraag. Verwant aan "Hoe diep is het konijnenhol?" Dat weten we pas als we de conversie gaan verbeteren. Maar er zijn bepaalde ervaringen die suggereren dat...

Kan vele malen worden verhoogd. Maar je zult het niet leuk vinden.

Ten eerste. Met zeer weinig verkeer is een hoog conversiepercentage mogelijk. Dit betekent dat er zeer weinig echte verkopen zullen zijn.

Ten tweede. U kunt uw conversiepercentage omhoogschieten door de prijs aanzienlijk te verlagen. Maar dumping heeft niemand tot iets goeds geleid.

Ten derde. U kunt meer omzet genereren door uw aanbod te verbeteren: levering vandaag, cadeaus voor iedereen, enz. Maar dit raakt de marges hard.

Verhoog de conversie met twee tot drie keer. Deze situatie is heel reëel. Als de conversie bijvoorbeeld laag is bij aanvang van het werk. Het verhogen van de conversie van 0,5% naar 1,5% op sommige onderwerpen is niet zo moeilijk. In feite is dit een drievoudige stijging.

Het verhogen van de conversie van 1,5% naar 3% is een veel lastiger opgave. Het blijkt dat hoe hoger de conversie, hoe moeilijker het is om deze te verhogen.

Bij een conversie van 2-2,5% is een stijging van 10% (geen procentpunten) heel erg goed.

Hoe lang duurt het voordat de conversie groeit?

Het is uiterst moeilijk om de conversie in één splittest aanzienlijk te verhogen.

Mijn twee hele grote successen. De twee conversieverhogingen die in de loop van de tijd aanhielden en duidelijk zichtbaar waren, vonden plaats over een langere periode: één jaar in bedrijf en een half jaar in bedrijf.

Conclusies

  1. Conversie is slechts een van de vele statistieken. Alles moet verbeterd worden, niet alleen de conversie.
  2. Er zijn veel verschillende conversies. Kijken naar het conversiepercentage van uw concurrent is vaker schadelijk dan nuttig.
  3. Conversie is afhankelijk van verkeer, aanbod en site. Het belangrijkste is het voorstel.
  4. Gemiddelde conversie is een ‘niets’-concept.
  5. Een 10-voudige toename van de conversie is óf een sprookje, óf je moet kijken naar de omzetgroei in eenheden (geld).
  6. Hoe hoger de conversie, hoe moeilijker het is om deze te verhogen.
  7. Het duurt lang om een ​​duurzame conversiegroei te realiseren. Het kost mij ongeveer een half jaar.

Je moet altijd aan conversie werken. Zelfs als je het gevoel hebt dat je het plafond hebt bereikt.

Ten eerste. Zodra u stopt, zullen uw concurrenten zich terugtrekken. Dit merk je na een tijdje (een half jaar/jaar). Het zal uiterst moeilijk zijn om de achterstand in te halen.

Ten tweede. De markt is aan het veranderen. De macht van de consument verandert. Voorkeuren veranderen. De gebruikerservaring verandert. Alles verandert. Hierop moet tijdig worden gemonitord en gereageerd.

Spoiler. In het volgende artikel zal ik proberen te praten over het conversiepad op de website van een online winkel.

Bijna alle marketeers houden rekening met conversie. Paradoxaal genoeg kunnen deze eenvoudige cijfers misleidend zijn.

Waarom zou u de gemiddelde conversiegegevens niet als nominale waarde beschouwen? Hoe scheidt u belangrijke informatie van onbelangrijke informatie om een ​​duidelijk beeld te krijgen van uw bedrijfsontwikkeling?

Eerst een beetje theorie. Het gemiddelde conversiepercentage is het totale aantal gerichte doelgroepacties (meestal verkopen) gedeeld door het aantal bezoekers. Als bijvoorbeeld 1 van de 100 mensen die uw site hebben bezocht, een aankoop heeft gedaan, is het percentage 1%.

Is het eenvoudig? Niet echt.

Reden één: niet iedereen kan bij u kopen

Stel dat u bijvoorbeeld motorboten verkoopt. Ze zijn duur, transport is ook duur, dus je werkt bijvoorbeeld niet in een van de GOS-landen. Zelfs als een bezoeker uit een GOS-land een boot van u wil kopen, zal dat simpelweg niet lukken. En de gemiddelde conversie zal laag zijn omdat Google Analytics deze bezoekers ook meetelt.

U moet met dit verschil rekening houden als u veel verkeer ontvangt van plaatsen buiten de markt voor uw product. Om dit te doen, kun je het beste het consumentensegment in dezelfde Google Analytics definiëren. Dan omvat de statistiek alleen het productdistributiegebied.

Reden twee: bezoekers komen op verschillende manieren op de site terecht

Zoals vaak gebeurt, wordt een bedrijf plotseling geconfronteerd met moeilijke tijden. De eigenaren beginnen te zoeken naar de redenen voor de daling en dit is wat ze ontdekken: de daling in siteverkeer was te wijten aan mobiel verkeer. Om precies te zijn, vanwege de verzakking ervan.

Het conversiepercentage voor bezoekers die een desktopcomputer gebruiken om toegang te krijgen tot de site blijft hetzelfde, maar voor mobiele gebruikers is het aanzienlijk gedaald. Meestal betekent dit dat de mobiele versie van de site simpelweg niet goed werkt. En als u bezoekers niet segmenteert op basis van de apparaten waarmee ze binnenkomen, wordt dit misschien helemaal niet opgemerkt.

De behandeling is in dit geval heel eenvoudig: investeer geld in de ontwikkeling van een mobiele versie van de site. De conversie zal onmiddellijk omhoogschieten.

Reden drie: negeer ruis en interferentie

De statistieken geven u dus angstaanjagende cijfers: de conversie is met 40% afgenomen vergeleken met de voorgaande maand. Je ziet al hongerige kinderen, een snikkende vrouw en je favoriete auto in een pandjeshuis. Kalm, gewoon kalm!

Weet jij wat er mis is met conversie? Het staat vaak vol met onnodige, overbodige informatie. Lawaai, met andere woorden. Deze cijfers bederven alleen de statistieken.

Een van de federale televisiezenders vertelt bijvoorbeeld over uw winkel. In korte tijd schiet het aantal bezoeken aan uw website omhoog. Maar omdat ze allemaal gewoon binnenkomen en niets kopen, dalen de conversies met 90%. In dit geval is de verkeerspiek slechts lawaai. Als er wordt gekeken zonder rekening te houden met de omringende omstandigheden, zullen de resultaten onnauwkeurig zijn.

Daarom is het belangrijk om gegevens te verkrijgen over de “netto” conversie: het bezoekerssegment dat voor uw specifieke aanbod komt. Als u bijvoorbeeld betaalde AdWords-campagnes heeft, kunt u bijhouden hoeveel bezoekers naar uw site zijn gekomen voor de meest relevante zoekopdrachten. Het aantal bezoekers dat afkomstig is van organische, niet-advertentieachtige zoekopdrachten in zoekmachines speelt ook een rol.

Alleen door rekening te houden met deze nuances krijgt u een beeld van hoe uw bedrijf zich daadwerkelijk ontwikkelt. Of de markt als geheel.

Reden vier: nieuwe bezoekers en vaste bezoekers

Als u afhankelijk bent van betaald verkeer, is het verschil tussen nieuwe en terugkerende klanten voor u van groot belang. Bij betaalde campagnes is het belangrijk om de CPA te kennen: kosten per acquisitie, betaling per actie (bijvoorbeeld bij een aankoop). Dit cijfer laat zien hoeveel uw inspanningen om een ​​koper aan te trekken kosten.

Om de CPA te berekenen, kijken veel mensen naar de gemiddelde conversie en de gemiddelde kosten per klik (CPC). Als het tarief bijvoorbeeld 5% is en één klik €3 kost, dan kost het €60 om een ​​klant aan te trekken. 20 bezoekers geven 5% conversie. 20*$3=$60.

Maar hier komt nog een addertje onder het gras: vaste bezoekers geven bijna altijd meer rendement dan nieuwkomers. Daarom kan een vaste bezoeker in bovenstaand voorbeeld 6% geven.

Wanneer u verkeer koopt, krijgt u meestal nieuwelingen. Dergelijk verkeer zal uiteraard een lager conversiepercentage opleveren. (ROI) zal ook anders zijn.

Reden vijf: niet iedereen wil kopen

Als uw site enige vorm van educatieve inhoud bevat, wees dan voorbereid op het ontvangen van bezoekers die niets willen kopen, maar hier zijn om iets te leren. De conversie zal in deze twee gevallen verschillend zijn.

Stel dat u bijvoorbeeld een website heeft waarop u radioapparatuur verkoopt. Tegelijkertijd beschikt uw site over een grote technische bibliotheek over radio-onderwerpen: vier van de top tien pagina's bevatten nuttige technische inhoud die weinig impact heeft op de verkoop.

Door pagina's als deze uit te sluiten, krijgt u een nauwkeuriger beeld van de daadwerkelijke verkopen. Het is niet gemakkelijk om te doen, maar het is de moeite waard. Als u een URL-sitestructuur heeft met een speciale tag die de inhoud aanduidt (bijvoorbeeld /blog/, zoals we doen op Yagle), kunt u een koperssegment maken dat bezoekers uitsluit die naar die pagina komen.

En als u ook Enhanced Google Analytics gebruikt, kunt u het percentage bezoekers zien dat daadwerkelijk naar de ‘Kopen’-pagina is gekomen en het percentage bezoekers dat alleen maar kwam om te lezen.

Dit zijn de geheimen die een ogenschijnlijk eenvoudige gemiddelde conversiestatistiek kan verbergen.